AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Leikkivinkit

Leikkiaika! Nappaa hauskat sisäleikkivinkit

Nyt on aika arvuutella eläimiä, liikkua ja leikkiä. Kannustamme myös aikuisia heittäytymään mukaan leikin riemuun lasten kanssa: leikkiminen tuo tutkitusti niin iloa kuin hyvänolon tunnetta kaikenikäisille. Kurkkaa täältä leikkivinkkimme hauskimpiin sisäleikkeihin!

Lattia on laavaa

Kuumaa, kuumaa – lattia on laavaa

Tätä tasapainoilu- ja kiipeilyleikkiä voi leikkiä niin sisällä kotona kuin ulkona. Leikin ideana on kiertää eri tavoin itse rakennettua liikuntarataa ilman, että koskee lattiaan tai maahan.

Ohjeet leikkiin:

  • Rakennetaan yhdessä huoneeseen liikuntarata esimerkiksi sohvasta, matosta, tuoleista ja sohvatyynyistä. Huonekaluja ei tarvitse siirtää paikaltaan, riittää että radale täydennetään esimerkiksi sohvatyynyillä ne kohdat, joista on liian hankala mennä.
  • Rataa kierretään peräkkäin eri tavoin. Jokainen leikkijä saa vuorollaan keksiä etenemistavan: hypellen, juosten, loikkien, yhdellä jalalla pomppien ja vaikkapa kontaten. Radalla voi ohittaa, mutta töniä ei saa.
  • Jos leikkijä koskee vahingossa lattiaa, hän kärähtää ja tippuu pois. Leikin aluksi voidaan myös yhdessä sopia, että muutama kärähdys on sallittua.
  • Lisää haastetta liikkumiseen saa poistamalla osan esineistä tai esimerkiksi lisäämällä huoneen oviaukkoon narusta roikkuvan lapasen, jonka kohdalle tultaessa täytyy hyppäämällä koskettaa sitä.

Vinkki! Voit leikkiä tätä leikkiä myös ulkona, jolloin leikkialueeksi valitaan sopiva metsämaasto tai piha-alue. Metsässä hyviä askelmakohtia ovat muun muassa. isot kivet, sammalmätäs ja kaatunut puunrunko. Leikkipihalla rata voi taas muodostua hiekkalaatikon reunasta, keinusta, liukumäestä. Ulkona liian pitkät välit voi täydentää piirtämällä sallitut astumapaikat maahan ympyröinä tai merkitä ne kävyillä.


Peili

Tätä perinneleikkiä voi leikkiä niin sisällä kuin ulkonakin, niin pienessä kuin isommassakin ryhmässä. Sisäleikkiin kannattaa valita mahdollisimman suuri huone.

Ohjeet leikkiin:

  • Yksi leikkijöistä on peili, joka seisoo selin muihin leikkijöihin, jotka asettuvat lähtöviivalle noin 20 metrin päähän peilistä.
  • Muut leikkijät yrittävät liikkua kohti peiliä niin, ettei hän kuule tai huomaa. Peili kääntyy aina silloin tällöin. Jos hän huomaa jonkun liikkuvan, tämä joutuu palaamaan takaisin lähtöviivalle.
  • Se, joka ehtii ensimmäisenä koskettamaan peiliä ja huutamaan oman nimensä on seuraava peili.

Maatilan eläimet

Tämä äänekkään iloinen tutustumisleikki sopii isommalle porukalle (10 tai useampi leikkijä), joten sitä voi kokeilla vaikkapa kerhossa, syntymäpäiväjuhlissa tai luokan pikkujouluissa. Leikin tarkoituksena on löytää oma eläinryhmä matkimalla eläimen ääntelyä, puhua ei saa.

Ohjeet leikkiin:

  • Leikin vetäjä valitsee kolme eri eläintä (4–5 eläintä, jos ryhmä on iso) ja kirjoittaa lapuille eläinten nimen (jos leikkijät osaavat lukea) tai piirtää eläimen kuvan. Jokaiseen lappuun tulee yksi eläin, siten että kutakin samaa eläintä on vähintään kolmessa lapussa.
  • Kaikki laput taitetaan ja laitetaan pussiin, josta jokainen leikkijä vuorollaan nostaa yhden lapun näyttämättä sitä muille.
  • Leikki alkaa, kun leikin vetäjä sanoo hep. Tällöin kaikki leikkijät aloittavat yhtäaikaisen ääntelyn oman lappunsa eläimen mukaan (röh, röh, kot, kot jne). Samalla leikkijät liikkuvat ympäri huonetta etsien oman ryhmänsä eläinjäseniä ääntelyn perusteella.
  • Kun sama eläinystävä löytyy, otetaan häntä kädestä kiinni. Kaakatus ja röhkintä päättyy onnellisesti, kun kaikki kanat, possut ja muut eläimet ovat löytäneet oman ryhmänsä.

Vinkki! Leikkiin saa lisää hauskuutta leikkimällä sitä joko pimeässä huoneessa tai silmät huivilla peitettyinä.


Rikkinäinen puhelin

Tämä leikki on takuuvarma naurattaja! Mitä useampi leikkijä on mukana, sitä hullunkurisempia lauseita yleensä syntyy.

Ohjeet leikkiin:

  • Yksi leikkijä keksii lyhyen lauseen, jonka hän kuiskaa yhden kerran eteenpäin vierustoverille.
  • Vierustoveri kuiskaa lauseen sellaisena kuin hän on sen kuullut seuraavalle leikkijälle, joka kuiskaa lauseen jälleen eteenpäin.
  • Viimeinen leikkijä sanoo kuulemansa lauseen ääneen ja ensimmäinen leikkijä paljastaa, mikä lause alun perin oli.

Taikakissan häntä

Tämä lasten synttärijuhlien klassikko vaatii tarkkuutta!

Ohjeet leikkiin:

  • Osallistujat jaetaan kahteen joukkueeseen, jotka asettuvat kahteen jonoon. Molempien jonojen eteen, muutaman metrin päähän, asetetaan tyhjä pullo.
  • Molempien joukkueiden aloittajille, jonon ensimmäisille, sidotaan vyötärölle naru, jonka toiseen päähän sidotaan tai kiinnitetään teipillä kynä. Kynä roikkuu kään kuin häntänä kilpailijan takana.
  • Huudetaan yhdessä ”N, Y, T, NYT!” ja kummankin joukkueen aloittajat juoksevat niin nopeasti kuin pääsevät oman pullonsa luokse, kääntävät takamuksensa pulloon päin ja yrittävät saada kynän pulloon, koskematta siihen tai naruun käsillä.
  • Kun kilpailija onnistuu saamaan kynän pulloon, vetää hän sen jälleen ylös ja rientää takaisin joukkueensa luo, naru sidotaan seuraavan vyötärölle ja kisa jatku.
  • Voittajajoukkue on se, jonka viimeinenkin kilpailija saa narun pulloon ja juoksee takaisin jonoon ensimmäisenä.

Tönkkösuolatut muikut

Hippa, natta, litta – rakkaalla leikillä on monta nimeä. Tämä leikki on yksi sovellus perinteisestä hippaleikistä.

Ohjeet leikkiin:

  • Yksi osallistujista valitaan kalastajaksi, joka yrittää tönkkösuolata muita osallistujia eli muikkuja.
  • Kalastaja huutaa ”N, Y, T, NYT!” ja alkaa jahdata muikkuja.
  • Kun kalastaja koskettaa jotakuta, täytyy tämän tönkkösuolaantua eli jähmettyä paikoilleen, jalat harallaan.
  • Vielä vapaana olevat muikut voivat vapauttaa tönkkösuolatun toverinsa ryömimällä tämän jalkojen välistä.
  • Kun kalastaja saa kaikki muikut tönkkösuolattua, valitaan uusi kalastaja.

Summanmutikkapiirustus

Tämä leikki vaatii piirustus- ja kuvailutaitoa. Piirustusleikkiin tarvitaan vähimmillään kaksi osallistujaa, mutta sitä voi leikkiä helposti isommallakin porukalla.

Ohjeet leikkiin:

  • Otetaan yhtä monta tuolia kuin on osallistujia, ja asetetaan ne kahteen riviin selkänojat vastakkain. Osallistujat istuvat tuoleille selätysten. Ne osallistujat, jotka osuvat selätysten, muodostavat keskenään parin.
  • Jaetaan kaikille kasvot tiettyyn suuntaan istuville paperia ja kynä. Toiseen suuntaan istuville jaetaan jokin esine.
  • Se parin jäsen, jolla on esine, alkaa kuvailla sitä parilleen, jonka tehtävänä on piirtää esine kuvauksen mukaan. Esinettä kuvailtaessa ei saa vihjata, mikä esine on, ainoastaan kertoa miltä se näyttää. ”Se on melko pieni. Sen keskellä on pallura ja molempiin suuntaan lähtee kapeat suorakaiteet.” Ja niin edespäin.
  • Se pari voittaa, jonka piirtäjä ensimmäisenä keksii, mitä on piirtämässä eli esimerkissä rannekelloa.

Arvaa mikä eläin?

Tässä leikissä pääsee liikkumaan, näyttelemään ja käyttämään mielikuvitusta. Eläinten liikkumista ja eleitä matkiessa saa antaa mielikuvituksen lentää, mitä hassumpia juttuja keksii, sen hauskempaa leikki on.

Ohjeet leikkiin:

  • Jokainen leikkijä saa esittää vuorollaan valitsemaansa eläintä liikkumalla ja elehtimällä eläimen tavoin. Eläintä esittävä leikkijä ei saa puhua, eikä äännellä.
  • Muut leikkijät yrittävät arvata mistä eläimestä on kyse. Se joka ensimmäisenä arvaa oikean eläimen saa olla seuraava esittäjä.

Vinkkejä eläinten liikkumiseen: Jäniksen loikkiminen ja kanan taapertaminen ovat tuttuja liikkeitä. Karhunkävelyä voi matkia könyten nelinkontin, mutta jalat melkein suorina. Rapu etenee selkä lattiaa kohti, jalkaterät ja kämmenet lattiassa ja jalat koukussa.


 

Kenelle: Vanhemmat


Lue seuraavaksi

Leikkivinkit

Innostavia leikkejä pihalle ja metsäretkelle

Leikkivinkit

Arvoituksia

Leikkivinkit

Leikkejä automatkoille