AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Leikkivinkit

Kuusi hauskaa sisäleikkiä

Nyt on aika arvuutella eläimiä sekä leikkiä muikkuja!

Lattia on laavaa

Kuumaa, kuumaa – lattia on laavaa

Tasapainoilu- ja kiipeilyleikki, jota voi leikkiä niin sisällä kotona kuin ulkona. Leikin ideana on kiertää eri tavoin itse rakennettua liikuntarataa, niin että lattiaan / maahan ei saa koskea.

  1. Rakennetaan yhdessä huoneeseen liikuntarata huonekaluista eli sohvasta, matosta, tuoleista, sohvatyynyistä yms. Huonekaluja ei tarvitse siirtää paikoiltaan, riittää että radalle täydennetään kohdat (esim. sohvatyynyillä) joista on liian hankala mennä.
  2. Rataa kierretään peräkkäin eri tavoin. Jokainen leikkijä saa vuorollaan keksiä etenemistavan: hypellen, juosten, loikkien, yhdellä jalalla pomppien ja vaikkapa kontaten. Radalla voi ohittaa, mutta töniä ei saa.
  3. Jos leikkijä koskee vahingossa lattiaa, hän kärähtää ja tippuu pois. Leikin aluksi voidaan myös yhdessä sopia, että muutama kärähdys on sallittua.

Lisää haastetta liikkumiseen saa poistamalla osan esineistä tai esim. lisäämällä huoneen oviaukkoon narusta roikkuvan lapasen, jonka kohdalle tultaessa täytyy hyppäämällä koskettaa sitä.

Vinkki! Voit leikkiä tätä leikkiä myös ulkona. Ulkoleikkialueeksi valitaan sopiva metsämaasto tai piha-alue. Metsässä hyviä askelmakohtia ovat mm. isot kivet, sammalmätäs, kaatunut puunrunko. Leikkipihalla rata voi muodostua hiekkalaatikon reunasta, keinusta, liukumäestä. Ulkona liian pitkät välit voi täydentää piirtämällä sallitut astumapaikat maahan ympyröinä tai merkitä ne kävyillä.

Maatilan eläimet

Tämä äänekkään iloinen tutustumisleikki sopii isommalle porukalle (10 tai useampi leikkijä), kokeilkaa kerhossa, syntymäpäiväjuhlissa, luokan pikkujouluissa ym. Leikin tarkoituksena on löytää oma eläinryhmä matkimalla eläimen ääntelyä, puhua ei saa.

  1. Leikin vetäjä valitsee kolme eri eläintä (4-5 eläintä jos ryhmä on iso).
  2. Hän kirjoittaa lapuille eläinten nimen (jos leikkijät osaavat lukea) tai piirtää eläimen kuvan. Jokaiseen lappuun tulee yksi eläin, siten että kutakin samaa eläintä on vähintään kolmessa lapussa.
  3. Kaikki laput taitetaan ja laitetaan pussiin, josta jokainen leikkijä vuorollaan nostaa yhden lapun näyttämättä sitä muille.
  4. Leikki alkaa vetäjän sanoessa hep, jolloin kaikki leikkijät aloittavat yhtäaikaisen ääntelyn oman lappunsa eläimen mukaan (röh, röh, kot, kot jne). Samalla leikkijät liikkuvat ympäri huonetta etsien oman ryhmänsä eläinjäseniä ääntelyn perusteella.
  5. Kun sama eläinystävä löytyy, otetaan häntä kädestä kiinni. Kaakatus ja röhkintä päättyy onnellisesti, kun kaikki kanat ja possut jne. ovat löytäneet oman ryhmänsä.

Leikkiin saa lisää hauskuutta leikkimällä sitä joko pimeässä huoneessa tai silmät huivilla peitettyinä.

Taikakissan häntä

  1. Osallistujat jaetaan kahteen joukkueeseen. Joukkueet asettuvat kahteen jonoon, ja molempien jonojen eteen, muutaman metrin päähän, asetetaan tyhjä pullo.
  2. Molempien joukkueiden aloittajille, jonon ensimmäisille, sidotaan vyötärölle naru, jonka toiseen päähän sidotaan tai kiinnitetään teipillä kynä. Kynä roikkuu ikään kuin häntänä kilpailijan takana.
  3. Huudetaan yhdessä ”N, Y, T, NYT!” ja kummankin joukkueen aloittajat juoksevat niin nopeasti kuin pääsevät oman pullonsa luokse, kääntävät takamuksensa pulloon päin ja yrittävät saada kynän pulloon, koskematta siihen tai naruun käsillä.
  4. Kun kilpailija onnistuu saamaan kynän pulloon, vetää hän sen jälleen ylös ja rientää takaisin joukkueensa luo, naru sidotaan seuraavan vyötärölle ja kisa jatkuu.
  5. Voittajajoukkue on se, jonka viimeinenkin kilpailija saa narun pulloon ja juoksee takaisin jonoon ensimmäisenä.

Tönkkösuolatut muikut

  1. Valitaan joku osallistujista kalastajaksi, joka yrittää tönkkösuolata muita osallistujia eli muikkuja.
  2. Kalastaja huutaa ”N, Y, T, NYT!” ja alkaa jahdata muikkuja.
  3. Kun kalastaja koskettaa jotakuta, täytyy tämän tönkkösuolaantua paikoilleen, jalat harallaan.
  4. Vielä vapaana olevat muikut voivat vapauttaa tönkkösuolatun toverinsa ryömimällä tämän jalkojen välistä.
  5. Kun kalastaja saa kaikki muikut tönkkösuolattua, valitaan uusi kalastaja.

Summanmutikkapiirustus

  1. Otetaan yhtä monta tuolia kuin on osallistujia, ja asetetaan ne kahteen riviin. Osallistujat istuvat tuoleille selät vastakkain. Ne osallistujat, jotka osuvat selätysten, muodostavat keskenään parin.
  2. Jaetaan kaikille kasvot tiettyyn suuntaan istuville paperia ja kynä. Toiseen suuntaan istuville jaetaan jokin esine kullekin.
  3. Se parin jäsen, jolla on esine, alkaa kuvailla sitä parilleen, jonka tehtävänä on piirtää esine kuvauksen mukaan. Esinettä kuvailtaessa ei saa vihjata, mikä esine on, ainoastaan kertoa miltä se näyttää. ”Se on melko pieni. Sen keskellä on pallura ja molempiin suuntaan lähtee kapeat suorakaiteet.” Ja niin edespäin.
  4. Se pari voittaa, jonka piirtäjä ensimmäisenä keksii, mitä on piirtämässä eli esimerkissä rannekelloa.

Arvaa mikä eläin

Tässä leikissä pääsee liikkumaan, näyttelemään ja käyttämään mielikuvitusta. Jokainen leikkijä saa esittää vuorollaan valitsemaansa eläintä liikkumalla ja elehtimällä eläimen tavoin. Muut leikkijät yrittävät arvata mistä eläimestä on kyse. Eläintä esittävä leikkijä ei saa puhua, eikä äännellä. Se joka ensimmäisenä arvaa oikean eläimen saa olla seuraava esittäjä.

Vinkkejä eläinten liikkumiseen

Jäniksen loikkiminen ja kanan taapertaminen ovat tuttuja liikkeitä. Karhunkävelyä voi matkia könyten nelinkontin, mutta jalat melkein suorina. Rapu etenee selkä lattiaa kohti, jalkaterät ja kämmenet lattiassa ja jalat koukussa. Eläinten liikkumista ja eleitä matkiessa saa antaa mielikuvituksen lentää, mitä hassumpia juttuja keksii, sen hauskempaa leikki on.

Avainsanat: leikit liikunta
Kenelle: Vanhemmat


Lue seuraavaksi

Leikkivinkit

Poimi parhaat ulkoleikit

Leikkivinkit

Arvoituksia

Leikkivinkit

Leikkejä automatkoille