AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Minä osaan

Tue taitoja: oppimaan oppiminen

7–9-vuotiaat pikkukoululaiset kaipaavat vielä aikuisen tukea. Osaamisessa on eroja, mutta kaikkien on opittava koululaistaitoja. Oppimista helpottaa yhdessä harjoitteleminen ja kohdallaan oleva itsetunto.

Koulun alku on jännittävää aikaa: edessä paljon uutta opittavaa. Joku osaa jo lukea, toinen laskea yhteen numeroita, kolmannelle molemmat taidot ovat vielä aivan vieraita. Kaikkia lapsia auttaa aikuisen tuki oppimaan oppimisessa.

7–9-vuotiaan pärjäämistä koulussa auttaa jo se, että aikuinen viettää lapsen kanssa aikaa, kuuntelee ja arvostaa. Vanhemman ja lapsen yhdessä tekeminen on tärkeää, sillä keskustelu, kannustus ja itseluottamuksen tukeminen auttavat oppimaan. Lapsi uskaltaa kokeilla uusia asioita, kun luottaa omiin taitoihinsa ja siihen, että tarvittaessa aikuinen auttaa.

Minä olen jo iso! Ekaluokkalainen kasvaa yllättäen koululaiseksi

Esikoulussa lasta vielä vahditaan ja hoidetaan, mutta seitsemänvuotiaan odotetaan usein jo itse kulkevan kouluun ja huolehtivan läksyistään. Koulun aloittaminen on tyypillisesti iso hyppäys itsenäistymisessä.

Kouluikään ehtiessä myös kavereiden merkitys kasvaa. Lapset sopivat jo keskenään menoistaan ja myös vertaavat itseään muihin.

“Aikuinen ei aina huomaa, kuinka koululaisen itsetunto voi olla koetuksella. Yksin kotiin jääminen saattaa pelottaa, vaikka vanhempien ja kavereiden mielestä siinä ei ole mitään jännitettävää”, sanoo Nina Uusitalo, neuropsykologian erikoispsykologi ja Aivotaidot-kirjan toinen kirjoittaja.

Oppiiko tunnissa lukemaan? Miten oppimaan opitaan?

Seitsemänvuotias ei vielä osaa hahmottaa, miten uusia asioita opitaan. Oppiminen kun vaatii aina harjoittelua ja toistoa. Esimerkiksi lukutaito muodostuu monista erilaisista taidoista kirjainten muodon hahmottamisesta äänteiden erottamiseen ja siihen, että oppii yhdistämään kirjaimen ja sitä merkitsevän äänteen toisiinsa.

Aaaa-ampiainen! Lukemaan oppimista voi auttaa leikkimällä joka päivä erilaisia sanapelejä tai miettimällä, millä äänteillä sanat alkavat tai miltä kirjainten muodot näyttävät. Kun äänteillä ja kirjaimilla leikkii toistuvasti, ne tulevat tutuksi ja vähitellen lapsi osaakin jo lukemisen alkeet, vaikkei edes huomannut niitä opetelleensa. Ilman harjoittelua pieni mieli täyttyy nopeasti muilla asioilla, eivätkä taidot pääse vahvistumaan.

Oppimispolkua voi havainnollistaa lapselle esimerkillä vauvasta, joka ensin opettelee kääntymään, ryömimään ja seisomaan, ja vasta sitten alkaa harjoitella kävelemistä. Kaikki taidot opitaan samalla tavalla: vähitellen, pieni askel kerrallaan.

Minä osaan! Koululaistaitojen oppimisessa auttaa, kun saa kehuja harjoittelusta

“Lapsen tunteet ja minäkuva kehittyvät seitsemänvuotiaana vauhdilla, samoin kuin koulussa tarvittavat ja opittavat taidot. Ensimmäisinä kouluvuosina on tavallista, että oppilaat eroavat taidoiltaan ja yhdelle mahdottoman vaikea asia on toiselle jo tuttu. Erot osaamisessa tasoittuvat kolmannelle luokalle tultaessa”, Nina Uusitalo sanoo.

Koululaiselta vaaditaan myös erityisiä koululaistaitoja. Tunneilla pitää jaksaa keskittyä, oppimisen eteen täytyy ponnistella ja epämukaviakin asioita harjoitella. Moni koulun aloittaja on ylpeä pärjäämisestään, ja syystä! Ilo omasta taitavuudesta antaa hyvät lähtökohdat oppimiseen. On helpompaa tarttua toimeen, jos uskoo, että osaa. Pieni koululainen tarvitsee silti edelleen aikuisen apua niin oppimaan oppimisessa kuin ystävien kanssa toimimisessa.

Sinnikkäästä harjoittelusta kannattaa muistaa kehua. Lapsen suhtautumista oppimiseen värittää paljon se, millaiseksi hän oman oppimiskykynsä kokee. Kun on onnistunut aiemmin oppimaan vaikeaksi kokemiaan asioita, uskoo helpommin, että uudenkin asian voi oppia. Lapselle voi korostaa, ettei kukaan osaa heti oikein. Virheitä tehdään, jotta niistä voi oppia.

“Juuri sinnikkyys ja usko omaan kykyyn oppia ovat merkittäviä oppimaan oppimiselle. Lapselle ei riitä, jos sanotaan, että harjoittele nyt, niin vuoden päästä osaat. Oppiminen pitää kokea itse”, Nina Uusitalo toteaa.

Kolme askelta oppimisen iloon – innosta 7–9-vuotiasta harjoittelemaan

Palastele opittava asia pienempiin osiin

Jos asia on vaikea oppia, miettikää yhdessä, mistä osista se koostuu: mitä lapsi jo osaa, mitkä uudet taidot on helppo oppia ja mitkä asiat vaativat vielä monta harjoittelukertaa. Oppiminen on helpompaa yksi vaihe kerrallaan.

Lautapeleistä oppii koululaistaitoja

Lautapelit ovat siitä mainioita, että ne opettavat tärkeitä taitoja kuin huomaamatta. Pelaaminen on mukavaa ja aikuisen kanssa yhdessä pelatessa lapsi saa samalla tukea pettymyksen sietämiseen, keskittymiseen ja oman vuoron odottamiseen. Peli kannattaa valita ikä- ja taitotaso huomioiden, sillä liian haastavat pelit lannistavat turhaan lapsen itsetuntoa. Hävitä pitää silti jokaisen joskus!

Rakenna mielikuvituksen avulla maja

Välillä on hyvä tehdä asioita, joiden kulkua ei ole ennalta määrätty. Rakentakaa siis lapsen kanssa vaikka maja metsään tai sohvalle! Pohtikaa yhdessä, mitä tarvikkeita tarvitaan, ja miten ne pitää pinota. Jos maja romahtaa, voi opetella harmin sietoa. Yhteinen urakka opettaa ponnistelemaan asioiden eteen.

Tutustu tuotteisiin

Kohti koulua -puuhakirja Pyyhittävä Kohti koulua -puuhakirja

Pyyhittävän Kohti koulua -puuhakirjan monipuoliset ja mukaansatempaavat tehtävät valmistavat lasta koulutielle. Harjoitellaan hahmottamista, tutustutaan numeroihin ja kirjaimiin, pelaillaan ja puuhaillaan. Tehtävät on laadittu sellaisista aihepiireistä, jotka lapsen olisi hyvä osata aloittaessaan ensimmäisellä luokalla. Pyyhittävien Oppi&ilo-puuhakirjojen mukana on tussi, jolla tehtävät voi tehdä yhä uudelleen. Tussin jälki pyyhitään pois kuivalla paperilla. Tusseja on saatavilla myös erikseen, erivärisinä. 5–7-vuotiaalle.

Kouluunmenijä-puuhakortit Kouluumenijä -puuhakortit

Lapset kehittyvät ja saavuttavat koulussa tarvittavia taitoja eri tahdissa. Tähän puuhakorttipakkaan on kerätty asioita, jotka tukevat lapsen kouluun menoa. Hauskoissa tehtävissä harjoitellaan kirjaimia ja lyhyitä sanoja, kellonaikoja ja numeroita ja ratkotaan salakoodeja. Tiedollisten ja taidollisten valmiuksien lisäksi koululaisuuteen kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja tunnetaidot. Korttipakan lopussa lapsi pääsee itse arvioimaan kaveri-, työskentely-, tunne- ja rohkeustaitojaan. Pakkaus sisältää poispyyhittävän tussin. Ei haittaa, vaikka kaikki tehtävät eivät heti onnistuisikaan. 6–8-vuotiaalle.

Ketterät kirjaimet -puuhakirja Ketterät kirjaimet -puuhakirja

Pyyhittävä Ketterät kirjaimet -puuhakirja innostaa lasta opettelemaan kirjaimia, äänteitä ja pienten sanojen kirjoittamista. Tehtäväkirjassa etsitään sanoille alkukirjaimia, selvitetään salaviestejä kirjainten avulla ja tehdään jo pieniä sanaristikoitakin. Värikkäät puuhatehtävät houkuttelevat lasta ja ilo tulee oivaltamisesta. Pyyhittävän tussin ansiosta tehtävät voi tehdä yhä uudelleen ja iloa riittää pitkäksi aikaa! 6–8-vuotiaalle.

 

Kenelle: Vanhemmat


Lue seuraavaksi

Minä osaan

“Meillä oli kaksi aivan erilaista koulun aloitusta”

Minä osaan

Näin eka luokka alkaa sujuvasti

Minä osaan

Yksin kotona - kääk ja jee!