AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Minä osaan

Maltti ja vuorovaikutustaidot kasvavat iän myötä

Pieni lapsi jaksaa odottaa vuoroaan usein vain hetken. 3–4-vuotiaalla on jo kyky tehdä yhteistyötä ja malttaa vuoroaan pitempään.


Pöydällä on liuta leluja, mutta lapsi tahtoo juuri sen, joka on kaverin kädessä. Palapeli levitettiin pöydälle, mutta nyt kiinnostaisikin palikoilla rakentelu. 3–4-vuotiaana lapsi kaipaa jo leikkikavereita mutta opettelee vasta yhdessä toimimista. Kun intoa riittää, on oman vuoron odottaminen joskus vaikeaa. Lapsi ei malta pysähtyä pelaamaan tai lukemaan, ei ainakaan ennen kuin on kurkannut, mitä pihalla tapahtuu.

Oli vauhtia vähän tai paljon, joskus on ihan hyvä rauhoittua yhden asian äärelle tai oppia jakamaan asioita kaverin kanssa vuorollaan.

Vuorovaikutustaidot kehittyvät pikkuhiljaa

Kolmevuotiaana tuloillaan on tärkeä taito: käynnissä on tahtomisen opettelu. Uhma- tai tahtoikä on itsenäistymisen kannalta ehdoton juttu. Nelivuotiaalla mielikuvitus jo lentää – toisinaan liioittelun puolelle asti. Moni vauhdikkaan leikki-ikäisen vanhempi saattaakin huomata, että lapsi osaa jo viihdyttää itseään ja rauhoittua hetkeksi omiin leikkeihinsä.

Rauhallinen ympäristö on monelle paras paikka keskittymiselle. Toisille taas tulee hiljaisuudesta levoton olo. Silloin pitkäjänteiseen työskentelyyn saattaa innostaa vaikkapa musiikin kuunteleminen taustalla tai roikkuminen välillä puolapuissa. Kokeilun kautta huomaa, mikä kullekin lapselle sopii.

Vuorovaikutustaidot kehittyvät pikkuhiljaa, kun lapsi alkaa hahmottaa, mitä häneltä odotetaan ja ymmärtää paremmin tunteitaan. Taitojen kehittymisessä auttaa kun aikuinen ohjaa, sanoittaa ja visualisoi lapselle tämän omia tunteita ja tarpeita.

Leikki-ikäisten taitoja ei kannata liikaa verrata toisiinsa. Taidot kehittyvät ajallaan. Osa 3–4-vuotiaista voi olla jo kokeneita päiväkotikonkareita, kun toinen samanikäinen vasta tutustuu ryhmän osana olemiseen. Useimmilla leikit muiden kanssa sujuvat kuitenkin jo hienosti.

Kieltäminen ei kannusta oppimaan

Ohjaaminen toimii usein paremmin kuin kieltäminen. “Anna Maijan mennä ensin” auttaa lasta toimimaan selvemmin kuin kielto “älä ohita jonossa”. Myös kehuminen ja kannustaminen kannattaa: “Hienoa, että odotit ja annoit Maijan mennä ensin”.

Yleensä lapsi haluaa tehdä oikein, jos vain osaa. Yhteiset ohjeet, säännöt ja sopimukset auttavat häntä toimimaan, kun niistä toistuvasti puhutaan – ja kun aikuinen muistaa ne itsekin.

Oman tahdon opettelussa on pienelle hommaa ja tunteet lyövät välillä laineita. Oman vuoron odottamiseen ja pettymysten käsittelyyn ei kolmevuotiaalla vielä ole työkaluja omassa pakissa. Lapsi oppii saamastaan palautteesta, toistojen, tekemisen ja oman oivaltamisen kautta. Muiden antama malli on tärkeä.

Tunteita onneksi oppii hallitsemaan, kunhan ne saa ensin turvallisesti näyttää. Lapsen hankalatkin tunteet kannattaa siis vain toivottaa tervetulleiksi. Myös silloin, kun lapsi satuttaa tai on epäreilu toiselle, tarvitaan tukea ja läsnäoloa. Kielto toisen satuttamiselle on ehdoton, mutta lapselle voi opettaa hankalien tunteiden ilmaisuun muita keinoja, jotka eivät aseta ketään vaaraan.

Kolme askelta oppimisen iloon – tue 3–4-vuotiaan keskittymistä

  1. Piirrä ohjeita tikku-ukoilla Lapsi lehittyy toimimaan muiden kanssa, kun hän oppii ilmaisemaan itseään. Neuvoja ei aina ole kuitenkaan helppo noudattaa. Ohjeet kannattaakin käydä läpi vaiheittain, yksi kerrallaan. Apuna voi käyttää myös kuvia: Hankalaa tilannetta voi havainnollistaa vaikka tikku-ukko -piirustuksella ja miettiä yhdessä, millä muulla tavalla siinä olisi voinut toimia.
  2. Pura energiaa liikuntaan Lapsella on usein tarve liikkua. Jos paikalleen rauhoittuminen on lapselle vaikeaa, älä kiellä liikettä kokonaan. Lelun pyörittely, tasapainotyyny tai pieni taukojumppa saattaa auttaa. Kannusta lasta käyttämään energiaa vaikka kiertämällä talo ja ota aikaa. Reippaan liikuntahetken jälkeen rauhallinen piirtäminen tai lukeminen voi taas innostaa.
  3. Muista lepo ja ruoka Joskus lapsen pinna on lyhyt. Syynä voi olla vaikkapa päiväkodin hulina, väsymys tai nälkä. Koti-iltaa usein rauhoittaa, jos lapsi malttaa viettää pienen lepohetken vaikkapa kirjan parissa. Maha täynnä keskityminen on myös helpompaa.

Artikkelia varten on haastateltu kasvatustieteiden tutkija Juho Honkasiltaa Helsingin yliopistosta

 


Tutustu tuotteisiin:

Hissun kissun -puuhakortit 3–4 vuotta

Hissun kissun -puuhakortit

 

Selvitä hauskat sokkelot ja varjokuvat. Piirrä autolle renkaat, taiteile taivaalle tuikkivia tähtiä ja tutustu väreihin. Iloisen värikkäät puuhakortit innostavat lasta puuhastelemaan ja oppimaan uutta. Kynänkäyttö harjaantuu, hahmottamis- ja päättelykyky kehittyvät ja keskittymiskyky vahvistuu. Oppi&ilon puuhakortit sopivat sekä yksin että yhdessä tehtäväksi. Yhdessä tehden kehittyvät samalla vuorovaikutustaidot ja aikuisen kannustus vahvistaa itsetuntoa. Sisältää 50 kaksipuolista korttia ja pyyhittävän tussin, jolla tehtävät voi tehdä yhä uudelleen.

 

 

Ensimmäiset pelini 3–5 vuotta

Ensimmäiset pelini

 

A niin kuin ankka, D niin kuin dinosaurus… Alkukirjainmuistipelissä etsitään pareja ja samalla kirjaimet aasta ööhön tarttuvat lapsen mieleen helposti ja kivalla tavalla. Entä osaatko yhdistää kaksi tiikeriä, kaksi sormea ja luvun 2 samaan palapeliin? Numerot 1–10 tulevat tutuiksi numeropalapelissä, jonka tuloksen voit tarkistaa itse. Lottopelissä etsitään nopeasti omalle pelilaudalle sopivat kirjaimet! Pelien pelaaminen kehittää lapsen itsetuntemusta, keskittymiskykyä ja vuorovaikutustaitoja.

Kenelle: Vanhemmat


Lue seuraavaksi

Minä osaan

Tunnetaidot kehittyvät vähitellen

Minä osaan

Anna tilaa lapsen ajattelulle

Minä osaan

Lapsi oppii leikiten