AC29B026-FD6A-44D5-9BB5-863AE20D58EF47704CAF-15B4-43C1-97C4-4FFDD071266565419416-D162-4031-A7D8-97AE374BD211bingel-bwbingel-colorA57771A7-1F09-4686-AC84-22387B42A144F54B3EB7-33DF-4F70-8937-2439050B45DA4374A9A4-D17A-4391-8198-15D7F30B4A58B46E2A66-604E-4D4C-B810-96A063E38CAC27C026A2-8F63-48EC-9F6F-0CCA8F5EE25C70CA8E4C-75BD-4A9C-90DD-E23CAE7196732686AE34-3627-4A15-8E36-B68C61D98F908727D67E-85CE-4838-86C9-B128315BAE19B4B60ACA-FEED-4F31-A67B-B455F52072AD882E75D3-6FA6-4682-B263-DD145E4B90E4D174FDF2-8E53-4A81-9C54-6FAD19BE5CDE73103793-14B2-4A04-BE7E-115C6A5164D09036873E-C169-4E77-831F-66D6600F6DB24DE14A8F-8936-4FA8-B5B6-0FCDB94BE354icon-info-m4CADF515-2FE9-4D16-81AC-7C11870C5125icon-l-okicon-l-placeholderF36755E4-0FB3-4481-B2AA-2D399F6C02B9icon-m-abcicon-m-addressbookicon-m-app-addicon-m-app-editicon-m-badge-okicon-m-badge-staricon-m-badge-star_1icon-m-bagicon-m-bookicon-m-book-abcicon-m-book-addicon-m-book-cdicon-m-book-detailicon-m-book-editicon-m-book-okicon-m-book-openicon-m-book-open1icon-m-book-staricon-m-book2icon-m-calculusicon-m-calendaricon-m-certificate1icon-m-certificate2icon-m-chaticon-m-checklisticon-m-chevron-lefticon-m-chevron-righticon-m-commenticon-m-compassicon-m-compass2icon-m-compass3icon-m-computericon-m-contact-locationicon-m-deviceicon-m-discussionicon-m-discussionicon-m-e-bookicon-m-earphonesicon-m-environmenticon-m-forwardicon-m-gameicon-m-global-readingicon-m-globeicon-m-hsicon-m-hubicon-m-keysicon-m-lighticon-m-likeicon-m-locationicon-m-lockicon-m-mapicon-m-mobileicon-m-musicicon-m-music1icon-m-newsicon-m-notebookicon-m-notebook-addicon-m-pathicon-m-pen-notebookicon-m-pencilicon-m-pensicon-m-presentationicon-m-presentation2icon-m-printicon-m-pulseicon-m-questionicon-m-secureicon-m-shippingicon-m-shoppingbagicon-m-smileicon-m-toolsicon-m-touchicon-m-touch-padicon-m-valuesicon-m-videosicon-m-ylioppilasCD4924EC-5939-4893-9B30-4FE8032D8BAA2D69EFBF-EE66-459B-A671-374C0312F9592BB25427-25C0-4075-BD1E-6119B9E8AB1492997E17-AA90-4F84-96FC-2C5CE5B412A0A68F3D0C-9BD8-449C-8E90-6B02E7401B88icon-s-add-filledicon-s-attentionicon-s-carticon-s-chevron-lefticon-s-chevron-righticon-s-closeicon-s-commenticon-s-equals-filledicon-s-infoicon-s-keyicon-s-locationicon-s-okicon-s-ok-checkboxicon-s-ok-filledicon-s-questionicon-s-question-filledicon-s-zoomicon-s-zoom-out364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB6364AE760-9757-4E3D-9CCB-7AD08154DAB63DA39253-A68D-40DD-867F-7241001F783A451170CC-B0CC-462B-AD3C-256860DEC8CC3Shopping BagShopping Bag expanded54F3246A-0C61-4524-A032-5FBC8C53CCDDD0996743-8F0B-4A0E-8F34-6A2B9A7DFC442AF8E4B3-0A73-4B10-9A59-BDD0C01BF6D399565D1E-B1AA-4646-91A6-B936042A6D79icon-xs-attentionicon-xs-cart-gotoicon-xs-cart-goto-oppijailoicon-xs-chevron-downicon-xs-chevron-down-thickicon-xs-chevron-lefticon-xs-chevron-righticon-xs-closeicon-xs-close-thickicon-xs-close-thinicon-xs-infoicon-xs-info-filledicon-xs-keyicon-xs-loginicon-xs-menuicon-xs-minusicon-xs-okicon-xs-openicon-xs-playicon-xs-questionicon-xs-searchicon-xs-star2147FD8F-EC55-4A57-B42A-8C10FE1165BD

Minä osaan

“Puhelimen katselun sijaan opettelemme asioita yhdessä”

Päivittäisistä bussimatkoista syntyi hetki iloiselle oppimiselle. Maria Kangaskortet stressasi matkustamista julkisilla seikkailunhaluisen Islan, 4, kanssa. Ratkaisu levottomiin hetkiin löytyi suunnittelusta.

Jokapäiväisestä bussimatkasta keskustaan alkoi muodostua Maria Kangaskortetille elämää rajoittava stressin aihe.

”Asumme Helsingissä puolen tunnin bussimatkan päässä keskustasta, eikä lähialueilla ole mitään. Olimme Islan vauva-ajasta alkaen liikkuneet paljon julkisilla, mutta kun hän kasvoi, bussimatkoista alkoi tulla haasteellisia.”

Kaksivuotiaana Isla ei enää viihtynyt rattaissa ihmisiä katsellen, vaan levoton huutaminen ja riuhtominen alkoivat aina heti bussiin noustua.

”Bussi on suljettu tila ja kaikki haluavat matkustaa rauhassa kotiin tai töihin. Lapsen huutaminen hävetti ja tunsin pakokauhua ajatellessani, etten saisi sitä loppumaan. Yritin rajoittaa liikkumisen aikoihin, jolloin ihmisiä ei olisi paljon, sillä kotiin jääminenkään ei ollut vaihtoehto”, Maria sanoo.

Miten viihdyttää pientä seikkailijaa? Maria kaipasi vaihtoehtoja puhelimen katsomiselle

Perheaiheista YouTube-kanavaa pitävä Maria Kangaskortet on vastikään julkaissut esikoiskirjansa, jossa hän antaa tekemisvinkkejä pienten lasten vanhemmille ruutuajan vaihtoehdoksi. Yksi alkusysäys kirjan kirjoittamiselle olivat juuri stressaavat bussimatkat esikoisen kanssa.

“Monet lapset viihtyvät bussissa omalla paikallaan rattaissa, mutta Isla haluaa seikkailla ja tutkia. Hänelle pitää keksiä virikkeitä tai hän keksii niitä itse – eikä se tekeminen aina ole vanhemman mielestä niin mielekästä”, Maria sanoo.

“Siinä tilanteessa olisi ollut helppoa antaa Islalle puhelin käteen. Siitä ei kuitenkaan olisi päässyt eroon, joten halusin totuttaa hänet muuhun. Tajusin, että vietämme päivittäin tunnin bussissa. Voisin tehdä matkoista hetken, jolloin opettelemme asioita yhdessä.”

Stressaavista bussimatkoista tuli yhteinen oppimisen hetki

Maria alkoi valmistautua bussimatkoihin suunnittelemalla etukäteen, mitä tekemistä ottaa seuraavana päivänä mukaan. Kaksivuotias alkoi pian odottaa, mitä kirjoja tai tehtäviä äidillä oli yllätyksenä.

“Matkoista muodostui nopeasti ihana rutiini, ja levottomuus jäi pois. Isla jaksoi odottaa, että kirja tai tehtävä kaivettiin esiin, ja siirtymästä tuli rauhallinen”, Maria kertoo.

“Alkuun opettelimme sanoja: eläimiä ja värejä. Siinä hetkessä pystyi hyvin keskittymään oppimiseen, kun ei ollut muuta. Kun Isla kasvoi, otin mukaan tehtäväkortteja. Islalle oli aina yllätys, mitä kortteja mukana oli tällä kertaa.”

Maria alkoi myös kirjata ylös keksimiään virikkeitä ja aktivointipuuhia muita päiviä varten, jotta ei unohda niitä. Jossain vaiheessa hän huomasi, että erilaisia ideoita yhdessä tekemiseen oli kertynyt riittävästi kokonaiseksi kirjaksi asti.

Mielenkiinnon voi kohdistaa moneen, myös hyödylliseen ja kivaan

Nykyisin nelivuotias Isla on kiinnostunut monesta ja haluaa oppia. Virikkeitä pitää edelleen aktiivisesti keksiä, tai hän “menee pitkin seiniä”. Ohjausta Isla tarvitsee ensisijaisesti siihen, että tekeminen olisi kehittävää.

“Olen itse samanlainen, tykkään tehdä ja tutkia. Haluan siksi tarjota Islalle mahdollisuuksia myös oppimiseen ja ilon siitä, että hän voi itse hoksata tai keksiä asioita”, Maria toteaa.

Islan suosikkeja ovat tehtävät, joissa pääsee joko näpertelemään tai riehumaan. Tarrakirjaan tai askarteluun uppoaminen auttaa, jos Isla joutuu istumaan bussissa yksin Marian jäädessä puolitoistavuotiaan pikkuveljen ja rattaiden kanssa bussin keskiosaan.

Taitojen kasvaessa oppimisen aiheet laajenevat, ja Islaa ovatkin alkaneet kiinnostaa myös kellonajat, laskeminen ja kirjaimet. Tekemisen ei enää tarvitse olla aina konkreettista, vaan yhdessä voidaan keksiä vaikka tarinaa siitä, minne kadulla oleva koira on matkalla.

Marian itsensä mielestä hauskinta onkin seurata Islan kielellistä kehitystä ja puuhata mielikuvitusjuttujen parissa.

“Neljävuotiaalla on mahtavia juttuja.”

Ideoita yhteiseen tekemiseen – tutustu tuotteisiin

Siirtotarrat: Mikä tähän kuuluu? 3–4 v

Mikä eläin kaluaa luita? Minkä värinen on aurinko? Mitä puetaan päälle pakkasella? Siirtotarrapuuhakirjan parissa lapsi oppii lisää väreistä, muodoista ja lukumääristä sekä monista muista kiinnostavista asioista. Tuote sisältää A3-kokoisen siirtotarra-arkin, jonka tarroja käytetään kaikkien tehtävien ratkaisemiseen. Samoja tarroja käytetään useammissa tehtävissä – uudestaan ja uudestaan.

 

Entten tentten -puuhakortit 4–5 v

Harjoitetaan silmän ja käden yhteispeliä helppojen sokkeloiden parissa ja päättelykykyä pareja yhdistellessä. Kuvanlukutaito kehittyy, kun etsii yksityiskohtia kuvista. Korteissa on kolme erilaista tehtävätyyppiä. Etsimistehtävät harjaannuttavat lapsen keskittymis- ja hahmottamiskykyä. Yhdistämistehtävät kehittävät lapsen loogista päättelykykyä ja lapsi harjoittelee aakkosia ja lukujen 1–10 tunnistamista. Reittitehtävät harjaannuttavat lapsen kynänkäyttöä sekä käden ja silmän yhteispeliä.

 

Ensimmäiset kirjaimet -puuhakirja 4–5 v

Pyyhittävä ensimmäiset kirjaimet -puuhakirja ottaa ilon irti kirjaimista! Alkuäänteitä kuulostelemalla ja kirjaimia piirtelemällä otetaan ensiaskeleet kirjainten ihmemaahan. Bongaa T-sivulta tyynyt, talo, televisio, takki, tonttu, tutti tikkaat torni ja torvi. Jäljennä isoja ja pieniä t-kirjaimia, kunnes kirjaimen pieni noja oikealle tulee tutuksi. Poispyyhittävällä tussilla tehtävät voi tehdä uudelleen ja uudelleen!

Kenelle: Vanhemmat


Lue seuraavaksi

Minä osaan

Nyt tutkimaan! Tutkimisen taidot auttavat lasta hahmottamaan maailmaa

Minä osaan

Yhdessä pelaamalla perhe kokoon

Minä osaan

Kannusta lasta oppimaan tutkimalla ja tekemällä