Ohjelmointituotteet

Elokuussa 2016 alkaen käyttöön tulleessa uudessa opetussuunnitelmassa on määritelty seitsemän laaja-alaista osaamistavoitetta, jotka toteutetaan kaikissa oppiaineissa ja kaikilla vuosiluokilla. Yksi näistä tavoitteista on tieto- ja viestintä­tekniikan osaaminen (tvt). Yksi keskeinen tvt-taito on algoritmisen eli ohjelmoinnillisen ajattelun taitojen kehittyminen. Tällä tarkoitetaan taitoa ymmärtää, miten tietotekniikka toimii ja miten tietokoneita voidaan komentaa. Oppi&ilo on kehittänyt havainnolliset ja konkreettiset tavat lähestyä näitä aiheita:

Robogem-lautapelin sisältö

Robogem-lautapeli perehdyttää pelaajat ohjelmoinnin perustoiminnallisuuksiin.

Pelin haastavuutta voi muokata jättämällä pois / ottamalla käyttöön osan komentokorteista. Peli soveltuu erityisesti:
  • 1–2-luokkalaisille - ilman F-kortteja (funktiokortteja)
  • 3–4-luokkalaisille - F-korttien kanssa
  • 5–6-luokkalaisille ja yläkoululaisille Robogem-lisäkorttien kanssa (ilmestyy 11/2016)

Koodauspläjäys-puuhakortit

Koodayspläjäys-korttien parissa ohjelmoinnin peruskäsitteisiin voi tutustua yksin tai pareittain

Korttien parissa harjoiteltavat taidot:
  • ongelman purkaminen osiin
  • algoritmin luominen
  • kaavojen tunnistaminen
  • looginen päättely
Harjoiteltavat rakenteet:
  • komentosarjat
  • toistorakenteet
  • ehtolauseet
  • funktiot
Poimimalla tuotteista haluamansa osat käyttöön, opettaja voi helposti eriyttää opetusta sekä tukea yhdessä oppimista.