Tietoa aikuisille | Kun lapsi käskee, robotti tottelee

Kun lapsi käskee, robotti tottelee

Ohjelmoinnin opetteluun ei tarvita tietokonetta!

Ohjelmoinnin perusteiden oppiminen ei ole kiinni ajasta ja paikasta, eikä siihen tarvita edes tietokonetta. .

Osaatko puhua tietokoneen kieltä? Tietotekniikka ohjaa elämäämme kaikkialla. Koneita käskytetään ohjelmoimalla, ja koodaus on siis yksinkertaisesti ohjeiden kirjoittamista tietokoneelle. Ohjelmoinnin perusteita opetetaan nykyisin peruskoulussa, mutta tietokoneen kieltä voi opetella kotonakin – ilman konetta ja leikkien.

Kaikista lapsista ei tule isona koodareita, mutta kaikkien on tärkeää ymmärtää, millaisella logiikalla tietokoneohjelmat toimivat. Kaikki mahdolliset vempeleet ympärillämme autoista pesukoneisiin tarvitsevat toimiakseen ohjelmointia.

”Tietokoneiden toiminnan ymmärtäminen auttaa myös niiden käytössä. Jo vähäisillä koodaustaidoilla voit automatisoida asioita, joiden tekeminen käsin kestäisi paljon kauemmin. Lisäksi koodaaminen on varsin hauska harrastus”, lasten Koodikoulun perustaja Juha Paananen sanoo.

Voi olla, että ohjelmoinnin peruskielen ymmärtäminen on tulevaisuudessa osa perusyleissivistystä. Ohjelmoinnin oppiminen on samalla myös loogisen ajattelun oppimista. Siitä on hyötyä kaikille.

Koodauksen alkeisiin ei tarvita tietokonetta. Juha Paananen on suunnitellut Oppi&Ilon Robogem-pelin, joka johdattaa ohjelmoinnin maailmaan perinteisen lautapelin avulla.

Timantit talteen ohjelmoimalla

Maallikolle ensimmäinen ajatus koodaamisesta voi olla säikähdys: Apua, se on teknistä ja pelottavaa! Kun asiaan tutustuu esimerkiksi Robogem-lautapelin avulla, pelko kaikkoaa. Koodaaminen on yksinkertaisesti täsmällisten ohjeiden antamista tietokoneelle. Ohjelmointikieliä on olemassa satoja, mutta ne kaikki toimivat samalla peruslogiikalla.

Robogem-lautapelissä robotteja ohjataan liikkumaan pelikorteilla muodostettavalla ”koodikielellä”. Korteista muodostetaan käskysarjoja, joiden mukaan robotit liikkuvat pelilaudalla ja keräävät timantteja vieraan planeetan pinnalta.

Peli kehittää loogista päättelykykyä. Koko perhe voi kokoontua yhteiseen peli-iltaan ja opetella ymmärtämään koodauksen kieltä. Robogem viihdyttää kaikenikäisiä koululaisia, ja peliin saa lisähaastetta erityisillä funktiokorteilla, jotka johdattavat jo astetta vaativampaan ohjelmointiajatteluun.

Leikkiä ja ohjelmointiajattelua

Robogem-pelin suunnitellut Juha Paananen on itse aloittanut ohjelmoinnin 8-vuotiaan tekemällä Commodore-koneella omia pikkupelejä. Hänen oma tyttärensä alkoi isän opastuksella käskyttää tietokonetta jo 4-vuotiaana. ”Tietokoneiden toiminnan opettelu jo lapsena on tehnyt asioiden oivaltamisen aikuisiällä paljon helpommaksi”, Paananen sanoo.

Robogem-lautapelin lisäksi Oppi&ilon ohjelmointituoteperheeseen kuuluuvat Koodauspläjäys-tehtäväkortit 7-12 -vuotiaille lapsille sekä Pyyhittävät koodauspuuhat -puuhakirja 6-8 -vuotiaille lapsille ohjelmointiajattelun opetteluun.

Lisää ohjelmoinnista voit lukea:

www.koodikoulu.fi
www.koodi2016.fi



Jaa artikkeli: