Tietoa aikuisille | Eskari, esikoulu, esiopetus – mistä siinä on kyse?

Eskari, esikoulu, esiopetus – mistä siinä on kyse?

Iloinen esikoululainen.

Elokuusta 2015 alkaen esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteita vastaavaan toimintaan osallistuminen on ollut pakollista oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna. Esiopetuksen tavoitteena on kehittää lapsen kouluvalmiuksia eli edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Lisäksi pyritään vahvistamaan lapsen itsetuntoa, sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja antamaan myönteisiä oppimiskokemuksia. Myös lasten kehitykseen ja oppimiseen liittyvät haasteet ja vaikeudet on tarkoitus havaita, jotta niihin voidaan puuttua ajoissa. Esiopetusta järjestetään päivähoitopaikoissa, päiväkodeissa ja kouluissa.

Mitä esiopetuksessa tehdään?

Esiopetusvuosi on tärkeä elämänvaihe ennen koulun aloittamista. Esiopetusvuoden aikana tutustutaan muun muassa uusiin ystäviin, ryhmään ja sen sääntöihin sekä tuetaan lasten kehittyvää luku- ja kirjoitustaitoa. Tavoitteena on vahvistaa lapsen kiinnostusta lukemisen ja kirjoittamisen ihmeellistä maailmaa kohtaan. Esiopetusvuosi sisältää uuden oppimista, taitojen kehittymistä, leikkimistä, uusia kokemuksia, ystävyyssuhteita, juhlia, liikuntaa, draamaa, musiikkia ja retkiä lähiympäristöön. Lisäksi tutustutaan matematiikan alkeisiin, riimitellään, loruillaan, satuillaan, tehdään tehtäviä, taiteillaan, tutkitaan ja harjoitellaan erilaisia taitoja kuten hieno- ja karkeamotoriikkaa. Lisäksi voidaan tutustua viikonpäiviin ja kuukausiin. Myös uimaan opetteleminen on tärkeä taito, jota usein harjoitellaan uinninopettajan johdolla uimahallissa ryhmän kanssa.

Esiopetuksen tavoitteena on laaja-alainen osaaminen, johon yhdistyy monenlaisia tietoja, taitoja, arvoja ja asenteita. Lasta muun muassa kannustetaan pukemaan itsenäisesti, ilmaisemaan itseänsä eri tavoin ja lasta kuunnellaan. Vuorovaikutustaitoja, ajattelun ja oppimisen taitoja harjoitellaan ryhmässä ja leikkiessä sekä erilaisten tehtävien parissa.

Vuoden aikana pyritään saamaan lapselle sellaiset tiedot ja taidot, joilla koulun aloittaminen sujuu mahdollisimman hyvin ja lapsi pärjää koulussa. Leikki on vielä tärkeää kuusivuotiaalle lapselle. Se on myös tärkeä osa lapsen oppimista ja erilaisten taitojen harjoittelua. Siinä yhdistyvät samalla esimerkiksi ystävyys, kieli, luovuus, ajattelu, ongelmaratkaisu ja vuorovaikutustaidot. Nämä ovat tärkeitä asioita kouluun siirryttäessäkin.

Esiopetuksen aloittaminen voi aluksi jännittää lasta. Se on ymmärrettävää, sillä uusi paikka, ympäristö, uudet lapset ja aikuiset voivat tuntua jopa vähän pelottavilta. Siksi onkin hyvä kuunnella lasta ja olla kiinnostunut hänen ajatuksistaan ja tunteistaan. Aikuinen voi kertoa jo alustavasti siitä, mitä esiopetuksessa tullaan tekemään. Tutustuminen tulevaan esiopetuspaikkaan ja erityisesti tulevan esiopetusryhmän aikuisiin on tärkeää niin lapselle kuin aikuisellekin.

Miten vanhempi voi tukea eskarilaistaan?

Vanhempana voi tukea lasta kannustamalla häntä uuden oppimisessa, olemalla läsnä hänen elämässään ja vahvistamalla lapsen myönteistä minäkuvaa. Lapsen puhetta, lukemista ja kirjoittamista voi kehittää esimerkiksi lukemalla yhdessä kirjoja ja harjoittelemalla asioiden alkuäänteitä. Retket lähikirjastoon antavat piristysruiskeen lukuhetkiin. Millä kirjaimella alkaa nalle? N niin kuin nalle. Entä aurinko ja keinu? Lukeminen, innostuminen, onnistuminen, oivaltaminen sekä mielenkiinnon herättäminen ja kiinnostus ympäröivää maailmaa kohtaan ovat tärkeitä ja lasta kehittäviä. On hyvä muistaa, että jokainen oppii vähän eri tavoilla, mutta jokainen lapsi on arvokas omana itsenänsä. Muista kannustaminen!

Lapsen koulun aloittaminen lähestyy

Vanhempana ja huoltajana lapsen koulun aloittaminen voi aikuisesta tuntua suurelta asialta ja siirtymältä. Onko nyt se aika koittanut, kun lapseni aloittaa koulun? Vastahan hän oli kolmevuotias! Miten lapsi tulee pärjäämään koulumaailmassa? Esiopetusryhmän opettajan kanssa puhutaan kasvatuskeskusteluissa muun muassa kouluvalmiuksista ja siitä, miten lapsella on mennyt esiopetuksessa ja mistä lapsi on kiinnostunut. Samalla voidaan pohtia miten ja mitä kouluvalmiuksia olisi tarpeellista harjoitella kotona ennen koulusyksyn alkamista. Koulun alkaminen voi olla iso asia vanhemmalle, mutta se on erityisen iso asia tulevalle koululaiselle!

Saana Söderlund

Lisää aiheesta:

Perusopetuslaki
Opetushallituksen kuvaus esiopetuksesta
Opetusministerön tiedote esiopetuksen velvoittavuudesta
Opetushallituksen tiedote esiopetuksen velvoittavuudesta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kasvatuskumppanuudesta
Stakesin opas: Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Opetushallitus: Esiopetussuunnitelman perusteet
VASU2017 – varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistaminen
Tutustu myös Oppi&ilon Pyyhittävä Kohti koulua -puuhakirjaan. Kohti koulua -puuhakirja
Kirjastosta kannattaa myös hakea käsiinsä kirja: Kuningasvuosi : leikin kulta-aika / Timo Jantunen, Raija Lautela (toim.)

Jaa artikkeli: